YHDISTYS

HISTORIA
Vanhain Koti Tampereella r.y. on voittoa tavoittelematon yleishyödyllinen yhdistys, jonka tarkoituksena on vuokrata tamperelaisille ja naapurikuntien seniorkansalaisille eläkeläisasuntoja turvallisessa ympäristössä, lähellä keskustan palveluja.

Vanhain Koti Tampereella r.y. – De Gamlas Hem i Tammerfors r.f. (DGH) perustettiin vuonna 1898. Toiminta oli ensin yli 80 vuotta ”perinteisen” vanhainkodin ylläpitämistä. Ensimmäinen toimitalo sijaitsi Eteläpuisto 4:ssä Tampereella ja on nykyään Pirkanmaan musiikkiopiston käytössä.

Yhdistyksen alkuperäiset säännöt vuodelta 1898 määrittelivät yhdistyksen tarkoituksen seuraavasti: ”Yhdistyksen tarkoituksena on ijäkkäille, turvattomille ja kunnioitettaville naisille säätyläisperheestä Tampereella huokeasta maksusta tarjota koti, jossa heillä on tarjona asunto, elanto ja hoito, sekä siinä suhteessa valmistaa ja pitää kunnossa sellainen pysyväinen asunto.”

Yhdistyksen nykyiset säännöt ovat vuodelta 2003 eikä niissä ole esim. sukupuolilauseketta.

DGH osti Tampereen ydinkeskustasta vuonna 1983 2/3 -osaa Aleksanterinkatu 19 sijaitsevasta 7-kerroksisesta uudisrakennuksesta Kyttälänpiha Oy:stä ja yhdistyksen toiminta-ajatus nykyaikaistettiin. Yhdistys osti vuonna 2005 Tampereen Kaupunkilähetykseltä loput (1/3) Kyttälänpiha Oy:n asunnoista, joten DGH:lla on nyt yhteensä 37 yksiötä, kaksiota ja kolmen huoneen eläkeläisasuntoa.

Vuonna 2009 DGH rakennutti Kyttälänpiha Oy:ssä 8. kerroksen, joka käsittää viihtyisät kerhohuoneet, kirjasto/TV-huoneen tietokonenurkkauksineen ja kuntosalin, saunatilat, keittiön jne

Päivittäisestä toiminnasta ja eläkeläisten huolenpidosta vastaavat toiminnanjohtaja ja kotiavustaja. Asukkaista n. 3/4 on äidinkieleltään suomenkielisiä ja n. 1/4 ruotsinkielisiä (v. 2013).

DGH ei harrasta ostotoimintayhteistyötä minkään kunnan kanssa eli toiminta-ajatukseen sisältyy täysin itsenäinen toiminta.

Yhdistys on Vanhustyön Keskusliitto ry:n ja Sosiaalialan Työnantajat ry:n jäsen.

Yhdistyksen ruotsinkielisen 100-vuotishistoriikin (1898-1998) pdf-tiedoston voi ladata tästä:  historik

"Vanha" De Gamlas Hem oli Eteläpuisto 4:ssä ja on Birger Federleyn piirtämä.